Nasjonalmuseet

Sekä yleisissä tiloissa että museohenkilökunnan tiloissa käytetään vastuullisia materiaaleja, jotka kestävät aikaa.

Lähes kymmenen vuotta Stortingetin hyväksymän Oslon Nasjonalmuseetin uudistussuunnitelman jälkeen museo on valmis avajaisia varten. Pohjoismaiden suurin taidemuseo tulee olemaan vaikuttava maamerkki sekä taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun keskus Norjassa.

Keskellä kaupunkia, Oslon näkyvimpien rakennusten joukossa, sijaitsee uusi Nasjonalmuseet. Nobelin rauhankeskus, Akershus-linnake ja Oslon kaupungintalo saavat tehdä tuttavuutta Oslonvuonon vieressä sijaitsevaan ryhdikkääseen viisikerroksiseen rakennukseen.

Nasjonalgalleriet, Museet för samtidskunst, Kunstindustrimuseet ja Nasjonalmuseet – museot yhdistävässä uudessa rakennuksessa kokoelmien kaikki teokset ovat esillä saman katon alla. Museoon odotetaan vuosittain 750 000 kävijää ja sen noin 90 näyttelytilassa voidaan esitellä samanaikaisesti yli 5 000 teosta. Mukaan lukien Edvard Munchin maailmankuulu maalaus Huuto ja yksi Vincent van Goghin viimeisistä omakuvista.

Uusi laaja museo on harvinainen, suuren luokan kulttuurirakennus. Kokonaispintaalaltaan yli 54 000 neliömetriä kattavasta taidemuseosta tulee lajissaan Pohjoismaiden suurin. Liuskekivestä valmistettu julkisivu ja 130 metrin pituinen valaistu näyttelysali katolla tekevät siitä rakennuksen, jota kaupunkilaisten ja satama-alueen turistien on vaikea olla huomaamatta.

Kulttuurihistorian muotoilu

Muotoilua ei ole nähtävissä vain julkisissa tiloissa, vaan rakennuksen jokaista osaa leimaa korkea arkkitehtoninen taso. Saksalaiset arkkitehtitoimistot Kleihues ja Schuwerk ovat suunnitelleet rakennuksen yhdessä Dyrvik Arkitekterin kanssa. Rakennuksen hallinnollisten tilojen sisustuksen – toimistot, työpajat, konservointihuoneet ja varattaviin aktiviteetteihin tarkoitetut luovat tilat – ovat norjalaisten sisustusarkkitehtien Cadin ja Kaelsin suunnittelemia.

– Me projektiin osallistuneet olemme olleet kehittämässä muotoilun historiaa. Museossa on esillä norjalaista kulttuuriperintöä sekä näytteille asetettavina että restauroitavina teoksina. Kaikki museon huoneet ja tilat on suunniteltu tuomaan taide esiin esteettömästi ja kohtaamaan ihmiset modernilla tavalla, sanoo Morten Kaels, Kaels Studion vastaava sisustusarkkitehti.

Visio kansainvälisen luokan museosta on ollut mahdollista toteuttaa Nasjonalmuseetin ja Cadin ja Kaelsin tiiviin yhteistyön ansiosta. Hankkeen tilaajana on Norjan hallintoviranomainen Statsbygg ja pääasiallinen kalusteiden ja sisustuksen toimittaja on Input interior.

– Tämä on kulttuurirakennus, joka tulee olemaan pysyvä osa kaupunkiympäristöä useiden satojen vuosien ajan ja olemme nöyriä saadessamme olla osa sitä. Tärkein prioriteettimme on ollut räätälöityjen työympäristöjen luominen ja siksi olemme muun muassa vieneet projektiryhmän ja sisustusarkkitehdit tehdasvierailuille seuraamaan tuotannon yksityiskohtia. Tämä on auttanut meitä löytämään erityisesti Nasjonalmuseetiin mukautettuja ratkaisuja, kertoo Input interiorin projektipäällikkö Knut Herman Otterbech.

Nasjonalmuseetin rakennus- ja käyttölaitteiden projektipäällikkö Jon Geir Placht on erittäin tyytyväinen lopputulokseen.

– Museona meillä on ollut hyvin erityisiä tarpeita ja prosessin aikana etusijalla on ollut koko ajan toimivuus. Sisustusarkkitehdit ovat yhdessä Input interiorin kanssa auttaneet meitä kehittämään työskentelytapaamme tukevia ratkaisuja.

Tietoisia ja vastuullisia valintoja

Norjalainen muotoilu ja ainutlaatuiset materiaalivalinnat ovat olleet toistuvia teemoja rakennuksen suunnittelussa. Julkisivu on päällystetty Oppdalin eteläpuolen Klevanbrottet -kivilouhoksesta peräisin olevalla liuskekivellä ja suuri osa kalusteista on peräisin norjalaisilta valmistajilta.

– Tämä on Norjan tärkein taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun areena. Siksi olemme keskittyneet yhteistyöhön kotimaisten valmistajien ja suunnittelijoiden kanssa, mikä on myös ympäristön kannalta merkittävä ratkaisu, kertoo Cadin vastaava sisustusarkkitehti Kaja Kosonen Geiran.

Statsbygg on työskennellyt aktiivisesti ilmastovaikutusten vähentämiseksi. Paikallinen lämmitys ja jäähdytys vuonosta, vähähiilinen betoni sekä uusi kalusteiden valintajärjestelmä ovat osoittautuneet ympäristön kannalta onnistuneiksi valinnoiksi.

– Sisustusarkkitehdit loivat yhdessä hankkeen ympäristöneuvojan kanssa järjestelmän ilmastojalanjäljen ja laadun arvioimiseksi jokaiseen yksityiskohtaan saakka. Meitä pyydettiin kartoittamaan toimitusketjut, jotta voisimme seurata tuotteen jokaista osaa aina ruuviin ja mutteriin asti nähdäksemme, miten ja missä ne on koottu. Statsbyggillä on ollut korkeat ympäristötavoitteet projektin kaikkien osien, myös sisustuksen suhteen, ja järjestelmästä tuli keskeinen osa ekologisesti vastuullisten tuotteiden hankintaa, Knut Herman Otterbech sanoo.

Yhtenäinen sisustus

Sekä toimistot että käytännöllisemmät työtilat, kuten puusepänverstaat, työpajat ja konservointihuoneet ovat suunniteltu erityisesti tätä rakennusta varten. Punaisen langan löytäminen ja kunkin liiketoiminnan osan yhdistäminen on ollut yksi osallistavan työpaikan suunnittelun suurimmista haasteista.

– Suunnittelutoimisto Metric Design kehitti graafisen profiilin, jonka väripaletti koostuu viidestä väristä. Valitsimme uudet kalusteet ja sisustustuotteet tästä väripaletista luodaksemme taloon yhtenäisen ilmeen. Olemme muun muassa suunnitelleet ainutlaatuisen värikkään vaunusarjan, jota museo käyttää eri tarkoituksiin. Kun vaunuja siirretään näyttely- ja konservoin-titilojen välillä, ne toimivat myös museon siirrettävinä designmerkkeinä, Kaja Kosonen Geiran sanoo.

Tammi- ja kalkkikivilattiat, marmoriseinät ja pronssiset kädensijat varmistavat, että museon sisustus vanhenee tyylikkäästi. Sitoakseen rakennuksen materiaalit vapaasti sijoitettaviin kalusteisiin Cadi ja Kaels toteuttivat yleisen suunnitteluoppaan. Myöhemmin se toimii ohjeistavana asiakirjana sisustusarkkitehdeille ja Input interiorille, jotka jatkavat Nasjonalmuseetin sisätilojen kehittämistä avajaisten jälkeen.

– Suunnitteluopas on työkalu, jolla varmistetaan, että kaikki tiloihin tuotavat kalusteet käyvät yksiin rakennuksen olemassa olevan arkkitehtuurin kanssa. Rakennuksen eri osissa on käytetty erilaisia materiaaleja ja suunnitteluopas varmistaa, että esteettinen kokonaisuus jatkuu myös tulevaisuudessa, Kaja Kosonen Geiran jatkaa.

Uudessa museossa taide, arkkitehtuuri ja muotoilu kohtaavat saman katon alla. Uusi sisustus on suunniteltu helpottamaan työskentelyä teosten parissa sekä eri taidemuotojen sisällä että niiden leikkauspisteissä.

– Mantrana on, että koko rakennus on yksi työpaikka, riippumatta siitä, mihin toimialaan työntekijä kuuluu. Kaikki sisustuksen osat on yhdistetty toisiinsa, vaikka ne ovat täysin erilaisia. Olemme tehneet tämän luodaksemme yhteisen kansallismuseoidentiteetin ja helpottaaksemme liiketoimintaa, Morten Kaels sanoo.

Ikimuistoisia kohtaamispaikkoja

Useimmissa yrityksissä ja julkisissa tiloissa on työntekijöiden kohtaamispaikkoja. Harvoin ne ovat kuitenkaan Nasjonalmuseetin kaltaisia. Täällä muotoiluhistoriallisten huonekalujen kokoelmalla on ollut suuri rooli uusissa toimistotiloissa.

– Olisimme voineet valita kokoustiloihin tavallisia tuoleja ja pöytiä, kuten mihin tahansa kokoustilaan. Mutta sen sijaan valitsimme yhdessä Nasjonalmuseetin kuraattorien kanssa huonekaluja, jotka edustivat Norjan muotoiluhistorian erityisiä ajanjaksoja, ja kokosimme ne kohtaamistiloiksi, Morten Kaels kertoo.

Jokaisella kohtaamistilalla on oma ilmeensä ja vahva visuaalinen identiteetti, joiden lähtökohtana on erilaisia teemoja aina optimistisesta sodanjälkeisestä ajasta nykypäivän ympäristöongelmiin.

– Tilojen tarkoituksena on sekä täydentää avointa työympäristöä erillisillä tiloilla että korostaa Nasjonalmuseetia designmuseona. Kohtaamistilat ovat muotoilultaan hyvin ainutlaatuisia ja jokaisesta tilasta löytyy tekstejä, jotka kertovat paikan taustalla olevan historian, Morten Kaels jatkaa.

Uusia kohtaamisia taiteen kanssa

Nasjonalmuseetin katolla oleva Light Hall on erikoissuunniteltu näyttelytila, joka tulee olemaan ensimmäinen laatuaan. Ohut marmorikerros kahden lasikerroksen välissä — ulkoseinät, joilla haluttiin antaa julkisivulle omaleimainen ilme. Tilan 9000 energiatehokasta LED-lamppua luo pehmeän valon seinien läpi sekä sisäettä ulkopuolelle.

Uudessa museossa on myös panostettu resursseja siihen, että yhä useampia lapsia ja nuoria saadaan innostumaan ja kiinnostumaan taiteesta ja kulttuurista. Ei ainoastaan räätälöityjen näyttelytilojen ja maailmankuulujen teosten kautta, vaan myös tukemalla käytännön työskentelyä eri taidemuotojen parissa.

– Nasjonalmuseetin visiona on luoda uusia taiteen harrastajia, ja toimeksiantoomme on kuulunut yhteistyössä museovastaavien kanssa sisustaa työpajoja ja studioita, jotka antavat yleisölle mahdollisuuden osallistua museon toimintaan. Koululaisluokat saavat osallistua taiteen luomiseen, mikä tarjoaa heille ainutlaatuisen kokemuksen: taiteen katsomisen ohella mahdollisuuden olla osa sitä, Kaja Kosonen Geiran sanoo.

Jätä yhteydenottopyyntö

Jätä yhteystietosi niin otamme sinuun yhteyttä!

Kiitos

Palaamme sinulle mahdollisimman pian.

Takaisin lomakkeeseen
Pahoittelemme.

Odottamaton tekninen virhe, yritä ystävällisesti uudelleen.

Takaisin lomakkeeseen