Muutoksen aika

Sijoitus kouluun on sijoitus tulevaisuuteen. Mutta miten koulua tulisi muuttaa luodaksemme hyvän oppimisympäristön, joka stimuloi oppimista ja edistää yhteisöllisyyttä? Yhteistyössä arkkitehtien ja pedagogien kanssa Input interior asettaa oppilaat etusijalle ja luo opetusta tukevan sisustuksen.

Toimistot ja työpaikat ovat muuttuneet jatkuvasti viimeisen 100 vuoden aikana. Uudet havainnot ja suuntaukset ovat vaikuttaneet työskentelytapoihimme, yksittäisistä toimistotiloista avokonttoreihin ja aktiviteettipohjaisiin ympäristöihin. Kaikilla konsepteilla on sekä puolustajia että vastustajia, ja keskustelu käy välillä vilkkaana. Kehitystä ohjaavat halu tehostaa työtä ja houkutella esiin osaamista.

 

Brogardaskolan common areas in blue
Brogårdaskolan / Kuvat Matilda Kjell

Ympäristö, joka sen sijaan on muuttunut viimeisen vuosisadan aikana tuskin lainkaan, on koulu – tulevaisuuden symboli. Vaikka näkemys tiedosta, pedagogiikasta, lapsista, teini-ikäisistä, haasteista ja mahdollisuuksista on muuttunut huomattavasti. Mutta nyt on muutoksen aika.

Entistä kilpailukykyisemmässä maailmassa kyky houkutella opiskelijoita ja opettajia on entistä tärkeämpää. Samalla joustavien ratkaisujen tarve kasvaa, kun ymmärrämme, että meidän on käytettävä resurssejamme tehokkaammin. Näiden vaatimusten täyttäminen edellyttää sekä tilaa, oivalluksia että kestävää, kokonaisvaltaista ajattelua.

 

Nordseter skole

Nordseter Skole / Kuvat Zink / Thomas Mellbye

– Uusi tekniikka, yksilöllisyys, monimuotoisuus ja etenkin laajalle levinnyt kestävän kehityksen näkökulma ovat edistäneet koulujen muutosta. Jotta opiskelijat voitaisiin kohdata yksilöinä, perinteisten luokkahuoneiden on usein väistyttävä tai ne on yhdistettävä uusiin tiloihin, joissa on joustavat kalusteet ja räätälöityjä ratkaisuja, sanoo Göteborgin Input interiorin myyjä ja projektipäällikkö Evelina Höglund ja jatkaa:

– Kyse on tilojen oikeanlaisesta hyödyntämisestä ja sisustuksen mukauttamisesta opetusta ja oppilaita varten. Erilaisista vaihtoehdoista opiskelijat voivat itse valita paikan, joka sopii parhaiten heille annettujen tehtävien ratkaisemiseen.

 

Uranienborg Skole
Uranienborg Skole / Kuvat Zinc / Thomas Mellbye

Norjan Input interiorin koulualan projekti- ja tuotepäällikkö Norleif Vegsund on työskennellyt yli 25 vuoden ajan koulujen kalusteiden ja sisustuksen parissa ja on samaa mieltä. Hän on lisäksi huomannut, että lasten ja nuorten oppimisympäristöt asetetaan entistä enemmän etusijalle.

– On hienoa huomata, että opiskelijoiden työympäristöön suhtaudutaan entistä vakavammin. Ratkaisut näyttävät erilaisilta, mutta joustavuutta, ergonomiaa ja erityisesti laatua arvostetaan suuresti riippumatta siitä, onko kyse aivan uuden koulun konseptista vai uusista, yksittäisistä huonekaluista. Kalusteisiin ja sisustukseen tehtävien investointien tulisi kestää 20-30 vuotta, ja monissa tapauksissa pidempäänkin. Hyvä laatu on sekä kestävä että kannattava valinta pitkällä tähtäimellä.

 

Änglandaskolan
Änglandaskolan / Kuvat Jason Strong

Kuulostaako mielenkiintoiselta? Oslossa sijaitseva kohteemme Uranienborg skola on hyvä esimerkki koulun tilojen tehokkaasta hyödyntämisestä vastaamaan jokaisen oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin. Tai inspiroidu Nordseter skolanista, jossa toteutetut luovat oppimisympäristöt edistävät liikkumista ja erityyppisiä oppimistapoja.

Jätä yhteydenottopyyntö

Jätä yhteystietosi niin otamme sinuun yhteyttä!

Kiitos

Palaamme sinulle mahdollisimman pian.

Takaisin lomakkeeseen
Pahoittelemme.

Odottamaton tekninen virhe, yritä ystävällisesti uudelleen.

Takaisin lomakkeeseen